7 τεχνάσματα της βιομηχανίας τροφίμων για να φάτε fast food

Η βιομηχανία τροφίμων εδώ και πολλά χρόνια γνωρίζει πολύ καλά πως ο πιο γρήγορος τρόπος να φτάσει στην καρδιά του καταναλωτή δεν είναι μέσα από το στομάχι του, αλλά μέσα από τα μάτια του.
Γι’ αυτό και όπου μπορεί να το κάνει, όπως για παράδειγμα στα φαστφουντάδικα ή στο σούπερ μάρκετ, δελεάζει τον κόσμο με απολαυστικές εικόνες στις συσκευασίες και με ετικέτες όπου αναγράφεται πως τα προϊόντα της είναι υγιεινά. Ολο αυτό το πακέτο μάς κάνει να πιστεύουμε πως πρόκειται για μια ακαταμάχητη πρόταση και να αισθανόμαστε πως, αν αγοράσουμε το συγκεκριμένο προϊόν, θα έχουμε κάνει ένα εξαιρετικό deal.
Τo αποτέλεσμα; Πέφτουμε συχνά θύματα των αποφάσεών μας, αγοράζοντας είδη που ποτέ δεν επρόκειτο να αγοράσουμε.
Διαβάστε παρακάτω πώς μπορείτε να αναγνωρίσετε και να ξεπεράσετε τα τεχνάσματα της βιομηχανίας τροφίμων και να οδηγηθείτε σε υγιεινές επιλογές που θα σας επιτρέψουν να πραγματοποιήσετε τους στόχους σας.
1. Τσιτάτα
Πολλές φορές το σλόγκαν που χρησιμοποιείται για να προωθηθεί ένα προϊόν είναι εξαιρετικά επίκαιρο, μοδάτο και έξυπνο, ώστε να σας κινήσει την περιέργεια. Κάποιες άλλες φορές είναι τέτοιο που μπορεί να περιστρέφεται γύρω από τη λέξη «υγεία», αφήνοντας τεχνηέντως απ’ έξω όλα εκείνα τα μη υγιή στοιχεία που ενδεχομένως περιέχει το τρόφιμο. Αν για παράδειγμα κάποιο προϊόν υποστηρίζει πως έχει «0 γραμμάρια τρανς λιπαρά», φυσικά κανείς δεν μπορεί να υποστηρίξει ότι ψεύδεται. Εχει, όμως, πιθανότατα αφήσει απέξω το γεγονός ότι είναι υψηλής θερμιδικής αξίας και φορτωμένο με νάτριο, γεγονός που «εγγυάται» ότι θα βάλετε κιλά αν το καταναλώσετε.
2. Αισθήσεις
Πόση ώρα μπορείτε να αντισταθείτε στη μυρωδιά των φρεσκοψημένων φαγητών και γλυκών όσο γυρίζετε με το καροτσάκι σας γύρω από τους διαδρόμους του σούπερ μάρκετ; Μυρίζοντας τα τρόφιμα, φτιάχνει η διάθεσή σας και αρχίζετε να πεινάτε, κάτι που συνήθως σημαίνει ότι θα ξοδέψετε περισσότερα. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη οι πεινασμένοι καταναλωτές αγοράζουν πιο παχυντικά τρόφιμα και όχι απαραίτητα πιο πολλά τρόφιμα.
3. Ευκαιρίες
Οι προσφορές τύπου «με το ένα άλλο ένα δώρο», ή «στις τρεις πίτσες η μία δωρεάν» φαντάζουν ακαταμάχητες και είναι πολύ δύσκολο για κάποιον να τους αντισταθεί. Αν και γνωρίζουμε πως το fast food δεν είναι καλό για την υγεία μας, εντούτοις εξακολουθεί να είναι φθηνό. Τα κουπόνια και οι υποσχέσεις για δωρεάν τρόφιμα με κάθε αγορά, το καθιστoύν ακόμα πιο δελεαστικό.
4. Χωρίς γλουτένη
Δεδομένου ότι το πλέον πρόσφατο «διαβολικό» συστατικό των τροφίμων είναι η γλουτένη, ένα φαγητό, ή μια συσκευασία που διατυμπανίζει ότι είναι χωρίς γλουτένη, μπορεί να σας προδιαθέσει εύκολα να το αγοράσετε, ακόμα κι αν δεν έχετε απορρίψει τη γλουτένη από το διαιτολόγιό σας. Πολλές λοιπόν είναι οι επιχειρήσεις που αναγράφουν στις ετικέτες των προϊόντων τους ότι είναι χωρίς γλουτένη. Το κοινό έχει πια καλώς ή κακώς συνδέσει την έλλειψη γλουτένης με κάτι υγιεινό. Πού είναι η «παγίδα»; Χωρίς γλουτένη σημαίνει ότι ένα προϊόν γίνεται μόνο με λευκή ζάχαρη, λευκό ρύζι κ.λπ. Συχνά τα προϊόντα χωρίς γλουτένη περιέχουν άμυλο αραβοσίτου, άμυλο πατάτας και άλλα άμυλα που αυξάνουν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα πολύ περισσότερο από το σιτάρι και δεν είναι πιο υγιεινά.
5. Ταχύτητα
Οταν είστε κολλημένοι στην ουρά του ταμείου και δεν έχετε τι άλλο να κάνετε, τι μένει; Να περιεργαστείτε τα ράφια με τις τσίχλες, τις καραμέλες, τις σοκολάτες που επίτηδες έχουν τοποθετηθεί κατά μήκος των ταμείων και συναγωνίζονται για το ποιο προϊόν θα καταφέρει να κάμψει και το τελευταίο ίχνος αντίστασής σας. Δεν υπάρχει χειρότερο να έχετε βγει κουρασμένοι από τη δουλειά και να πάτε στο σούπερ μάρκετ, να πεινάτε, να αδημονείτε και η ουρά να μην προχωρά. Ομως, να, ξαφνικά βρίσκεται μπροστά σας μια καραμέλα. Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να κοιτάζετε τον μπροστινό σας στο ταμείο και όχι τις λιχουδιές.
6. Η «επίδραση του φωτοστέφανου»
Το γιαούρτι είναι υγιής τροφή, αλλά όχι βέβαια όταν είναι «ενισχυμένο» με κομματάκια σοκολάτας και άλλες γλυκές απολαύσεις. Το ίδιο ισχύει και για τα τρόφιμα που επισημαίνονται ως βιολογικά. Οι έμποροι υπολογίζουν σε εσάς για να χρησιμοποιήσετε το «φωτοστέφανο» των προϊόντων με υγιείς ετικέτες και να τα κρίνετε πιο ευνοϊκά, ακόμα κι όταν δεν είναι υγιή. Πρόσφατη μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Cornell έδειξε ότι τα μπισκότα με την ένδειξη «βιολογικά» θεωρήθηκαν πιο υγιεινά από τα μη βιολογικά, παρά το γεγονός ότι στην πραγματικότητα ήταν πανομοιότυπα. Η «επίδραση του φωτοστέφανου» ισχύει και για άλλες υγιείς τροφές και ποτά που μετατρέπονται σε junk food με διάφορα πρόσθετα συστατικά.
7. Mερίδες
Μισό φλιτζάνι παγωτό βανίλια περιέχει περίπου 140 θερμίδες και επτά γραμμάρια λίπους. Αν όμως θελήσετε να… πνίξετε τη λύπη σας στο παγωτό πολύ δύσκολα θα σταματήσετε στο μισό φλιτζάνι. Αν όμως το γεμίσετε θα έχετε… αισίως φτάσει στις 280 θερμίδες και 14 γραμμάρια λίπους.
Οι ειδικοί του μάρκετινγκ είναι εξπέρ στην ψυχολογία και οι έμποροι τροφίμων δεν πάνε πίσω. Γνωρίζουν τι θα πάμε να κάνουμε και πότε θα το κάνουμε και είναι εύκολο γι’ αυτούς να μας ξεγελάσουν και να μας σπρώξουν να τρώμε «σκουπίδια». Γνωρίζοντας, όμως, τα παραπάνω τεχνάσματα, θα μπορέσετε να βρεθείτε ένα βήμα πιο μπροστά απ’ αυτούς.