Μπορεί η διατροφή να προστατέψει από το Αλτσχάιμερ;

Λίγα πράγματα στη ζωή είναι τόσο τρομακτικά όσο η ιδέα ότι μπορεί κάποια στιγμή να ξεχάσουμε τα αγαπημένα μας πρόσωπα και να μη τα αναγνωρίζουμε, ή να μην αναγνωρίζουμε τον ίδιο μας τον εαυτό.

Ωστόσο, αυτό ακριβώς είναι ό,τι συμβαίνει με τη νόσο του Αλτσχάιμερ και όσους πάσχουν απ’ αυτήν.

Η ήπια λήθη στα πρώτα χρόνια της νόσου, επεκτείνεται σιγά-σιγά και περιλαμβάνει προβλήματα με τη μνήμη, τη γλώσσα και αφηρημένες έννοιες, μέχρι που τελικά αυτή η διαταραχή του εγκεφάλου στερεί από τα θύματά της τη δυνατότητα να λειτουργήσουν φυσιολογικά.

Παρά τις εντατικές έρευνες, τόσο τα αίτια όσο και η θεραπεία για τη νόσο του Αλτσχάιμερ παραμένουν άπιαστο όνειρο. Οι ειδικοί πιστεύουν πως ένας πολύπλοκος συνδυασμός γενετικών, περιβαλλοντικών καθώς και παραγόντων του τρόπου ζωής έχουν ως αποτέλεσμα την εξασθένηση των γνωστικών λειτουργιών, αν και η έρευνα εξακολουθεί να εργάζεται για να ανακαλύψει τι ακριβώς συμβαίνει και πώς μπορεί να αποτραπεί.

Μία λογική περιοχή εξερεύνησης είναι η διατροφή. Αν και δεν έχει υπάρξει καμία οριστική ανακάλυψη ακόμα, υπάρχουν ορισμένες τροφές που μελετώνται προσεκτικά για τη συγκεκριμένη σχέση που έχουν με το Αλτσχάιμερ.

Ωμέγα-3 λιπαρά οξέα και σύμπλεγμα βιταμινών Β

Μερικές μελέτες έχουν δείξει συσχέτιση μεταξύ της πρόσληψης των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων και τη μείωση της ανάπτυξης της νόσου του Αλτσχάιμερ. Ωστόσο, χρειάζονται περισσότερες μελέτες για να εξαχθούν συμπεράσματα.

Τα υψηλά επίπεδα της ομοκυστεΐνης, που είναι ένα αμινοξύ στο αίμα, έχουν συσχετιστεί με τον κίνδυνο της άνοιας. Μια λύση που εξετάζεται είναι αν η αύξηση της πρόσληψης φυλλικού οξέος και βιταμινών Β6 και Β12, οι οποίες διασπούν την ομοκυστεΐνη, μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη της νόσου του Αλτσχάιμερ.

Για τις βιταμίνες Β6 και Β12 δεν υπήρξαν συμπεράσματα που να αποδεικνύουν την αποτελεσματικότητά τους, ωστόσο μια μελέτη διαπίστωσε πως υπάρχει χαμηλότερη συχνότητα εμφάνισης της νόσου του Αλτσχάιμερ στα άτομα με υψηλότερη πρόσληψη φυλλικού οξέος.

Αντιοξειδωτικά

Μια άλλη πιθανή θεωρία στην ανάπτυξη της νόσου Αλτσχάιμερ περιλαμβάνει τις ελεύθερες ρίζες που καταστρέφουν την ακεραιότητα των κυττάρων του σώματος. Αυτά τα ασταθή μόρια έχουν τη δυνατότητα να προκαλέσουν βλάβη και γήρανση των κυττάρων που θα μπορούσε να αποτελεί ένα κομμάτι του παζλ του Αλτσχάιμερ.

Μπορείτε να μειώσετε την έκθεσή σας στις ελεύθερες ρίζες περιορίζοντας την επαφή με τον ήλιο, τους περιβαλλοντικούς ρύπους και τον καπνό των τσιγάρων. Ωστόσο, οι ελεύθερες ρίζες είναι υποπροϊόν του μεταβολισμού που εκδηλώνεται κάθε λεπτό της ημέρας. Επειδή είναι αδύνατο οι ελεύθερες ρίζες να εξαλειφθούν ολοκληρωτικά, η κατανάλωση τροφών με αντιοξειδωτικά, όπως η βιταμίνη Ε, η βιταμίνη C, το β-καροτένιο και τα φλαβονοειδή, μπορεί να βοηθήσει.

Τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά είναι τα μούρα, τα σκούρα πράσινα και πορτοκαλί λαχανικά, οι ξηροί καρποί και τα φασόλια. Συγκεκριμένα, οι μελέτες σε αρουραίους και ποντίκια έχουν δείξει πως τα τρωκτικά με Αλτσχάιμερ είχαν βελτιωμένη πνευματική λειτουργία, όταν τρέφονταν με βατόμουρα, φράουλες και κράνμπερις. Το πράσινο τσάι είναι επίσης υψηλό σε αντιοξειδωτικά, και παρόλο που δεν έχει αποδειχθεί η αποτελεσματικότητά του ειδικά για την πρόληψη της νόσου του Αλτσχάιμερ, έχει ωστόσο αποδειχθεί πως η κατανάλωση πέντε φλιτζανιών την ημέρα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο ενός ατόμου από καρδιακή νόσο.

Μεσογειακή διατροφή

Μερικές πρόσφατες μελέτες που διεξήχθησαν από ερευνητές του Τμήματος Νευρολογίας στο Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Κολούμπια στη Νέα Υόρκη, εξέτασαν τις πιθανές προληπτικές επιπτώσεις της μεσογειακής διατροφής. Βρήκαν πως η διατροφή με φρούτα, λαχανικά, φασόλια, ψάρια, ελαιόλαδο, μέτρια ποσότητα κρασιού, άπαχα γαλακτοκομικά, καθώς και μικρές ποσότητες κρέατος και πουλερικών έδειχναν μείωση του κινδύνου ανάπτυξης της νόσου του Αλτσχάιμερ και χαμηλότερο ποσοστό θνησιμότητας μεταξύ εκείνων που προσβλήθηκαν από τη νόσο.

Διατροφή και Αλτσχάιμερ: Τα επόμενα βήματα

Eνώ δεν υπάρχει οριστική απάντηση στο μυστήριο του Αλτσχάιμερ, υπάρχουν σίγουρα ενδείξεις. Δεν υπάρχουν αλλαγές στη διατροφή, συμπληρώματα διατροφής, πρόσθετα τροφίμων, βιταμίνες και εναλλακτικά φάρμακα που να έχει ποτέ αποδειχθεί πως επηρεάζουν τον κίνδυνο ανάπτυξης της νόσου Αλτσχάιμερ ή την πορεία της. Όμως, η υιοθέτηση ενός υγιεινού τρόπου διατροφής, που περιλαμβάνει δίαιτες χαμηλής περιεκτικότητας σε κορεσμένα λιπαρά και υψηλής περιεκτικότητας σε αντιοξειδωτικά και βιταμίνες του συμπλέγματος βιταμινών Β μπορεί να βοηθήσει στην προστασία της γνωστικής λειτουργίας.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Comments are closed.