Οι διακοπές των εορτών τελείωσαν και όσοι έκαναν… ατασθαλίες είναι βέβαιο ότι παλεύουν ήδη για να χάσουν τα κιλά που έβαλαν στο γιορτινό τραπέζι. Αν θέλουν να το καταφέρουν, ας επικεντρωθούν στο κόκκινο.
Αυτό αναφέρει μια νέα μελέτη, σύμφωνα με την οποία, οι άνθρωποι τείνουν να τρώνε ή να χρησιμοποιούν λιγότερο τα πράγματα που τούς παρουσιάζονται σε κόκκινα πιάτα, είτε πρόκειται για σοκολάτα είτε για μια απλή κρέμα χεριών.
Σε προηγούμενες μελέτες οι επιστήμονες είχαν διαπιστώσει πως αν σε ένα μπουφέ έπαιρνε κάποιος ζυμαρικά με κόκκινη σάλτσα σε άσπρο πιάτο, είχε την τάση να βάζει περισσότερη ποσότητα στο πιάτο του, ενώ αν το πιάτο ήταν κόκκινο έβαζε μικρότερη μερίδα. Το ακριβώς αντίθετο γινόταν όταν η σάλτσα των ζυμαρικών ήταν λευκή. Δηλαδή έβαζε μεγαλύτερη μερίδα στο κόκκινο πιάτο και μικρότερη στο λευκό. Αυτή η διαπίστωση είχε οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι οι άνθρωποι θα μπορούσαν να τρώνε λιγότερο, όταν βρίσκονται μπροστά σε έντονες χρωματικές αντιθέσεις.
Ομως, η νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Appetite, υποστηρίζει πως δεν είναι η αντίθεση, αλλά ένα συγκεκριμένο χρώμα που προκαλεί τους ανθρώπους να περικόψουν την κατανάλωση φαγητού. Η έρευνα δοκιμάστηκε πρόσφατα τόσο με φαγητά όσο και με κρέμες χεριών που διατέθηκαν σε κόκκινο, λευκό και μπλε πιάτο.
«Θέλαμε να μάθουμε αν η επίδραση περιοριζόταν μόνο στο φαγητό ή και σε άλλα καταναλωτικά προϊόντα. Η κρέμα χεριών ήταν ένας βολικός τρόπος για να αξιολογήσουμε ένα ακόμα, διαφορετικό αισθητήριο σύστημα, πέρα από τη γεύση κι έτσι επιλέξαμε την αφή», τόνισε ο Nicola Bruno, ερευνητής της Γνωστικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πάρμα, στην Ιταλία.
Η μελέτη
Στη νέα μελέτη, οι εθελοντές βαθμολόγησαν το αλμυρό ποπ κορν, την τρέλα της σοκολάτας και μια κολλώδη κρέμα χεριών.
Καθένας έλαβε ένα δείγμα του προϊόντος σε ένα πιάτο με ένα από τα τρία προαναφερόμενα χρώματα, λευκό, κόκκινο ή μπλε. Οι εθελοντές έφαγαν ή ενυδάτωσαν τα χέρια τους όσο ήθελαν χωρίς περιορισμούς, ενώ συμπλήρωσαν και ένα ερωτηματολόγιο. Από τους 240 συμμετέχοντες, οι 90 δοκίμασαν το ποπ κορν, οι 75 το δείγμα σοκολάτας και οι υπόλοιποι 75 το δείγμα της κρέμας χεριών.
Κάθε έρευνα περιελάμβανε ερώτηση για το πόσο τους άρεσε το προϊόν, δεδομένου ότι μπορούσαν να φάνε ή να χρησιμοποιήσουν όσο θέλουν.
Μετά από τα πειράματα οι ερευνητές μέτρησαν πόσο προϊόν είχε καταναλωθεί. Μέτρησαν επίσης τις διαφορές στην ένταση του χρώματος των πιάτων και των τροφών, αλλά ακόμα και τις διαφορές που σχετίζονταν με την αντίθεση που έκανε το χρώμα με την τροφή που υπήρχε πάνω σ’ αυτό.
Τα αποτελέσματα
Βρήκαν λοιπόν ότι οι άνθρωποι έτρωγαν λιγότερο ποπ κορν και σοκολάτα όταν τους προσφέρθηκαν σε κόκκινα πιάτα σε σύγκριση μ’ αυτούς που σερβιρίστηκαν σε μπλε ή λευκά.
Η χρήση της ενυδατικής κρέμας ακολούθησε παρόμοια τάση. Κατά τη δοκιμή οι άνθρωποι χρησιμοποίησαν λιγότερη κρέμα όταν βρισκόταν σε κόκκινο πιάτο, περίπου το μισό σε σύγκριση μ’ αυτούς που τους δόθηκε σε λευκό ή μπλε.
Η αντίθεση έπαιξε πολύ μικρό ρόλο. Αν και η μαύρη σοκολάτα προσφέρθηκε σε κόκκινο πιάτο που είχε μικρότερη αντίθεση απ’ ό,τι είχαν το ποπ κορν και η κρέμα πάνω στο κόκκινο πιάτο, εντούτοις οι άνθρωποι εξακολούθησαν να παίρνουν λιγότερη σοκολάτα.
«Περίμενα πως θα βρω αποτελέσματα που να σχετίζονται με τις διαφορές στην αντίθεση χρώματος πιάτου και τροφής, αλλά κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Ηταν συγκεκριμένα το κόκκινο χρώμα που έκανε τη διαφορά», είπε ο Bruno.
Περιορισμοί
Η μελέτη υποστηρίζει την ιδέα ότι το κόκκινο χρώμα μειώνει την κατανάλωση, σύμφωνα με τον Oliver Genschow, ο οποίος μελετά την ψυχολογία των καταναλωτών στο Πανεπιστήμιο του Mannheim.
Αυτό, όμως, δεν σημαίνει πως θα πρέπει να σπεύσει κάποιος να αγοράσει κόκκινα πιάτα αντικαθιστώντας τα παλιά σερβίτσια του σπιτιού του. Σε όλες τις έρευνες οι συμμετέχοντες δεν γνώριζαν την πραγματική αιτία για τις δοκιμές, γεγονός που υποδηλώνει πως υπάρχει μια ασυνείδητη διαδικασία.
«Δεν ξέρουμε τι θα συμβεί αν οι άνθρωποι έχουν συνείδηση του χρώματος του πιάτου τους. Ισως τότε να μην λειτουργεί η διαδικασία», είπε ο Genschow, που υποστηρίζει πως το χρώμα μπορεί να είναι ένας επιπλέον παράγοντας για να εξετάσει κάποιος τη θεραπεία των ασθενών με ορισμένες διατροφικές διαταραχές, αλλά είναι πρόωρο να προτείνει να προσπαθήσουν όλοι όσοι θέλουν να χάσουν βάρος να στραφούν στα κόκκινα πιάτα.
«Το χρώμα μπορεί να είναι ένας επιπλέον παράγοντας για να εξετάσει κατά τη θεραπεία ασθενών με ορισμένες διατροφικές διαταραχές , αλλά είναι πρόωρο να προτείνουν όλοι προσπαθούν να χάσουν βάρος θα πρέπει απλά να στραφούν σε κόκκινα πιάτα», καταλήγει.