Τελικά αποδεικνύεται ότι υπάρχει αλήθεια σ’ αυτή την εικόνα του καλού μαθητή που φοράει γυαλιά. Νέα έρευνα δείχνει πως, όσο υψηλότερα είναι τα επίπεδα εκπαίδευσης, τόσο φτωχότερη είναι η όραση.
Το αντικείμενο της έρευνας ήταν η μυωπία που συνήθως κάνει την εμφάνισή της σε παιδιά σχολικής ηλικίας που δεν μπορούν να δουν εύκολα στον πίνακα. Είναι μια συχνή πάθηση που έχει γίνει ακόμα πιο διαδεδομένη σε όλη την Υφήλιο. Στις ΗΠΑ επηρεάζει περισσότερο από το 40% του πληθυσμού, ενώ ορισμένες ασιατικές χώρες όπως η Ιαπωνία μπορεί να αναφέρουν και διπλάσια ποσοστά, μέχρι και 80%.
Αυτή η αύξηση δεν οφείλεται μόνο σε γενετικούς παράγοντες, παρόλο που και αυτοί, όπως και περιβαλλοντικοί παράγοντες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της μυωπίας. Περιβαλλοντικοί παράγοντες που έχουν συνδεθεί με τη μυωπία περιλαμβάνουν την «κοντινή εργασία», όπως είναι η ανάγνωση και η χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, καθώς και η διαβίωση σε ένα αστικό περιβάλλον.
Στη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό της Αμερικανικής Ακαδημίας Οφθαλμολογίας, οι ερευνητές ανέλυσαν τη σχέση μεταξύ της ανάπτυξης της μυωπίας και της εκπαίδευσης σχεδόν 5.000 Γερμανών ηλικίας 35-74 ετών με εξαίρεση τα άτομα που υποβλήθηκαν σε επέμβαση καταρράκτη και όσους είχαν υποβληθεί σε διαθλαστική χειρουργική, μία από τις θεραπείες για τη μυωπία.
Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά: Λιγότερο από το ¼ των ατόμων που δεν είχαν υψηλή εκπαίδευση ή άλλη κατάρτιση, είχαν μυωπία, ενώ αντίθετα περισσότερο από το 50% των αποφοίτων Πανεπιστημίου είχαν μυωπία. Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι εκτός από τα επίπεδα εκπαίδευσης, οι άνθρωποι που ξόδεψαν περισσότερα χρόνια στο θρανίο είχαν περισσότερα προβλήματα όρασης, με επιδείνωση για κάθε παραπάνω έτος εκπαίδευσης.
Οι ερευνητές εξέτασαν την επίδραση 45 γενετικών δεικτών που συνδέονται με τη μυωπία και βρήκαν μόνο μία αδύναμη σύνδεση με τους βαθμούς μυωπίας, συγκριτικά με το επίπεδο εκπαίδευσης.
Ισως λοιπόν οι επιστήμονες να έχουν κάτι να συμβουλεύσουν σχετικά με τη δυνατότητα να δοθεί στα μάτια των παιδιών μια περίοδος «διαλείμματος», καθώς άλλες έρευνες έχουν δείξει ότι το να είναι κάποιος έξω και να εκτίθεται στο φως της ημέρας, σχετίζεται με λιγότερη μυωπία κι αυτό δεν ισχύει μόνο για τα παιδιά, αλλά και για τους ενήλικες.
«Δεδομένου, όμως, ότι οι μαθητές φαίνεται να είναι σε υψηλότερο κίνδυνο για ανάπτυξη μυωπίας, δεν είναι κακή ιδέα να τούς ενθαρρύνει κανείς να περνούν περισσότερο χρόνο έξω, μακριά από τα βιβλία και τους υπολογιστές», εξηγεί η επικεφαλής της μελέτης δρ Alireza Mirshahi του Ιατρικού Κέντρου του Πανεπιστημίου του Μάιντς στη Γερμανία.
«Αυτή την στιγμή δεν υπάρχουν αρκετά στοιχεία που θα μας επιτρέψουν να πούμε ότι το να περνάει ένα παιδί περισσότερο χρόνο στους εξωτερικούς χώρους θα μειώσει τον κίνδυνο της μυωπίας, όμως δεν χρειάζονται μελέτες και αποδείξεις για να πει κανείς πως τα παιδιά θα πρέπει έτσι κι αλλιώς να ξεφεύγουν από τις οθόνες του υπολογιστή. Αυτό, όμως, δεν ισχύει για τα βιβλία», επισημαίνει ο δρ Douglas Rhee, πρόεδρος του τμήματος Οφθαλμολογίας στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο του Κλίβελαντ.
«Ως πατέρας και ως μέλος της κοινωνίας, δεν πρόκειται ποτέ να αποθαρρύνω τους ανθρώπους από το να ακολουθήσουν σπουδές, επειδή θα μπορούσαν να γίνουν μυωπικοί. Αλλά θα πω σε όλους πως πρέπει να περάσουν κάποιο χρόνο της ημέρας τους σε εξωτερικούς χώρους, καθώς αυτό θα προσφέρει πολλά οφέλη στην υγεία τους», συμπληρώνει.