Γιατί τα Φυτικά Αυγά Επιτέλους Αποκτούν την Προσοχή που Τους Αξίζει

Οι καταναλωτές ενδέχεται να είναι πιο ανοικτοί στα φυτικά αυγά όταν αυτά εισάγονται ως γνώριμα συστατικά και όχι ως αυτόνομο υποκατάστατο, υποδεικνύοντας μια στρατηγική προσέγγιση για την υιοθέτησή τους.
Καθώς το ενδιαφέρον για τα φυτικά κρέατα και τα γαλακτοκομικά συνεχίζει να αυξάνεται, προϊόντα όπως τα χορτοφαγικά μπιφτέκια, τα nuggets και τα ποτά έχουν κλέψει τις εντυπώσεις ως βιώσιμες επιλογές πρωτεΐνης. Ωστόσο, τα φυτικά αυγά δεν έχουν λάβει την ίδια ερευνητική προσοχή — μέχρι τώρα.
Η Da Eun Kim, υποψήφια διδάκτωρ στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις Urbana-Champaign, και η Brenna Ellison, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Purdue, αποφάσισαν να διερευνήσουν μια απλή αλλά συχνά παραβλεπόμενη ερώτηση: Τι επηρεάζει κάποιον να αγοράσει ένα φυτικό αυγό;
Η πρόσφατη μελέτη τους είναι από τις πρώτες που ερευνούν το θέμα σε βάθος. Χρησιμοποιώντας μια τεχνική έρευνας που ονομάζεται σχεδιασμός βινιέτας, η ομάδα μπόρεσε να μελετήσει πώς διαφορετικά στοιχεία, όπως η τιμή, ο τύπος του προϊόντος και το περιβάλλον διατροφής, επηρεάζουν τις αποφάσεις των καταναλωτών.
«Θέλαμε να μετρήσουμε την αντίληψη των καταναλωτών για τα φυτικά αυγά», δήλωσε η Kim. «Ένα πείραμα βινιέτας μας επέτρεψε να δημιουργήσουμε υποθετικά σενάρια και να απομονώσουμε τι σκέφτονται πραγματικά οι καταναλωτές.»
Αντί να ρωτήσουν απευθείας τους συμμετέχοντες αν θα αγόραζαν φυτικά αυγά, η μέθοδος της βινιέτας τους ζήτησε να φανταστούν ότι πρόκειται να φάνε πρωινό. Το γεύμα θα γινόταν είτε στο σπίτι είτε σε εστιατόριο, και οι καταναλωτές είχαν να επιλέξουν ανάμεσα σε ομελέτα ή τηγανίτες φτιαγμένες με φυτικά αυγά.
Απροσδόκητα Αποτελέσματα για το Περιβάλλον και την Εξοικείωση
Τα αποτελέσματα ήταν και εκπληκτικά και κατατοπιστικά.
«Περιμέναμε το περιβάλλον να είναι πιο σημαντικό, καθώς πιστεύαμε ότι η καινοτομία του φυτικού αυγού θα οδηγούσε τους ανθρώπους να θέλουν να το δοκιμάσουν σε εστιατόριο, όπου οι σεφ ξέρουν πώς να το ετοιμάσουν με τρόπο που να έχει καλή γεύση», είπε η Ellison. «Παραδόξως, η τοποθεσία όπου τρώγαμε, είτε σε εστιατόριο είτε στο σπίτι, δεν είχε τόσο μεγάλη επίδραση όσο φανταστήκαμε.»
Επιπλέον, οι καταναλωτές ήταν πιο πιθανό να αγοράσουν φυτικά αυγά όταν αυτά αναμειγνύονταν σε κάτι γνώριμο, όπως οι τηγανίτες, αντί να σερβίρονται μόνα τους.
Πώς η Ηθική και η Εξοικείωση Προωθούν την Υιοθέτηση
Η ομάδα ζήτησε επίσης από τους συμμετέχοντες να αξιολογήσουν πώς τα φυτικά αυγά συγκρίνονται με τα παραδοσιακά. Όπως ήταν αναμενόμενο, η γεύση και η εμφάνιση εξακολουθούν να ευνοούν το κλασικό αυγό. Αλλά η φυτική εκδοχή ήταν ανώτερη σε ό,τι αφορά το περιβαλλοντικό αντίκτυπο και την ευημερία των ζώων. Αυτό αντανακλά μια ευρύτερη τάση στην επιστήμη της διατροφής, όπου τα ηθικά κίνητρα αρχίζουν να επηρεάζουν τις επιλογές των καταναλωτών.
Σημαίνει αυτό ότι κάθε καταναλωτής θα θέλει να αγοράσει φυτικά αυγά; «Πιθανόν όχι», είπε η Ellison. «Ωστόσο, διαπιστώσαμε ότι οι καταναλωτές που είχαν προηγούμενη εμπειρία με φυτικά αυγά ήταν πιο πιθανό να τα αγοράσουν σε σύγκριση με όσους δεν είχαν τέτοια εμπειρία. Αυτό υποδηλώνει ότι οι καταναλωτές είχαν μια θετική εμπειρία με το προϊόν στο παρελθόν.»
Ενώ η εξοικείωση με τα φυτικά αυγά είναι χρήσιμη, η εξοικείωση με το τελικό προϊόν, όπως οι τηγανίτες, μπορεί επίσης να είναι κρίσιμη. «Η εισαγωγή τους ως συστατικό, ειδικά σε ένα προϊόν με το οποίο οι καταναλωτές είναι άνετοι, είναι ένας τρόπος να ξεπεραστούν οι ‘ψυχικοί εμποδισμοί’ που σχετίζονται με τη δοκιμή φυτικών αυγών», πρόσθεσε η Ellison.
Αυτά τα αποτελέσματα προσφέρουν ένα σαφές μήνυμα για τη βιομηχανία: δώστε στους ανθρώπους έναν εύκολο, νόστιμο και αναγνωρίσιμο τρόπο να δοκιμάσουν κάτι καινούργιο.
«Υπάρχουν ακόμη αισθητικές εμποδίσεις», είπε η Kim. «Έχω δοκιμάσει την υγρή εκδοχή που έρχεται σε μπουκάλι, σαν ασπράδι αυγού. Η γεύση ήταν διαφορετική, αλλά εξεπλάγην που η υφή ήταν πολύ παρόμοια με τα παραδοσιακά αυγά.»
Αυτή η προσωπική εμπειρία αντανακλά τα ευρήματα της μελέτης: ενώ η γεύση και η υφή εξακολουθούν να έχουν σημασία, πολλοί καταναλωτές χρειάζονται απλώς μια μικρή ώθηση για να κάνουν την πρώτη δαγκωματιά. Και ο καλύτερος τρόπος για να γίνει αυτό μπορεί να είναι μέσω μιας διακριτικής αντικατάστασης σε ένα γνώριμο πιάτο.
Ενώ τα φυτικά αυγά μπορεί να μην είναι έτοιμα να αντικαταστήσουν την κλασική ομελέτα σε κάθε τραπέζι πρωινού, βρίσκουν το δικό τους θέμα. Η επιστήμη δείχνει ότι οι άνθρωποι μπορεί να μην είναι έτοιμοι να τα φάνε μόνα τους — αλλά αν τα αναμείξετε, το κάνετε εύκολο και συναντήσετε τους καταναλωτές εκεί που βρίσκονται.