Η ευτυχισμένη εικόνα των McDonald’s με τις χρυσές αψίδες, δεν αποτελεί την πύλη της ευδαιμονίας για τη Βολιβία, καθώς η χώρα αντιστάθηκε στον καταιγισμό διαφήμισης και στις γρήγορες μεθόδους μαγειρέματος.
Οι Βολιβιανοί πολύ απλά δεν εμπιστεύονται τρόφιμα που παρασκευάζονται σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.
Η γρήγορη και εύκολη μαζική μέθοδος παραγωγής των fast food είναι πολύ μακριά από την λογική των Βολιβιανών. Το 60% των κατοίκων της χώρας που είναι γηγενής πληθυσμός, δεν πιστεύει ότι αξίζει να εμπιστευτεί την υγεία του ή τα χρήματά του στην αλυσίδα εστιατορίων της συγκεκριμένης εταιρίας. Παρά τις οικονομικές τιμές και το φιλικό περιβάλλον τα McDonald’s δεν κατάφεραν ποτέ να πείσουν τους Βολιβιανούς να φάνε τα BigMacs τους.
Τα οκτώ καταστήματα fast food McDonald’s που άνοιξαν στην Λα Παζ, την Κοτσαμπάμπα και στη Σάντα Κρουζ ντε λα Σιέρα λειτουργούσαν με απώλειες κάθε χρόνο για μία ολόκληρη δεκαετία στη χώρα. Στη διάρκεια αυτής της περιόδου τα ΜcDonald’s έκαναν ό,τι μπορούσαν για να κάμψουν τις αντιστάσεις των Βολιβιανών και να τους κάνουν να συμπαθήσουν το φαγητό τους, αλλά χωρίς αποτέλεσμα.
Κάθε μικρή επιχείρηση που λειτουργεί στο κόκκινο για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα, θα είχε από καιρό εγκαταλείψει την προσπάθεια στον μισό σχεδόν χρόνο. Ακόμα και μια επίμονη εταιρεία όπως η McDonald’s, όμως, τελικά δεν μπορούσε να συνεχίσει να επιμένει. Ετσι, μετά από 14 χρόνια παρουσίας στη χώρα το εκτεταμένο της δίκτυο δεν κατάφερε να κρατήσει ψηλά την αλυσίδα στη συγκεκριμένη χώρα και τα καταστήματα άρχισαν να κλείνουν το ένα μετά το άλλο αφού οι Βολιβιανοί απέρριψαν από την… ατζέντα τους τo fast food. Πρόσφατα «αποχαιρέτησε» τη χώρα και το τελευταίο κατάστημα McDonald’s.
Βαθιά πολιτιστική απόρριψη
Ο αντίκτυπος της αποτυχίας των McDonald’s και η αποχώρησή τους από τη Βολιβία ήταν τόσο σημαντικός που οι διευθυντές μάρκετινγκ γύρισαν άμεσα ένα ντοκιμαντέρ με τίτλο «Γιατί η McDonald’s χρεοκόπησε στη Βολιβία».
Μάγειρες, διατροφολόγοι, ιστορικοί και εκπαιδευτικοί προσπάθησαν να εξηγήσουν ποιος είναι ο λόγος που οι Βολιβιανοί απέρριψαν ολόκληρη τη φιλοσοφία του γρήγορου φαγητού.
Και κατέληξαν στο συμπέρασμα πως η απόρριψη δεν έγινε απαραίτητα με βάση τη γεύση ή το είδος των τροφίμων που παρασκευάζονται από την McDonald’s. Η απόρριψη του συστήματος fast food προήλθε από τη νοοτροπία της Βολιβίας για το πώς πρέπει τα γεύματα να είναι κατάλληλα προετοιμασμένα. Οι Βολιβιανοί σέβονται περισσότερο το σώμα τους, δίνουν αξία στην ποιότητα του φαγητού που μπαίνει στο στομάχι τους. Και ο χρόνος που χρειάζεται να προετοιμαστεί το fast food σηκώνει μια προειδοποιητική σημαία στο μυαλό τους. Οταν όλοι οι άλλοι πολιτισμοί δεν βλέπουν κανέναν κίνδυνο στην κατανάλωση φαγητών McDonald’s σε εβδομαδιαία βάση, οι Βολιβιανοί απλά αισθάνονται ότι δεν αξίζει τον κόπο για την υγεία τους. Προτιμούν να αναζητούν καλά προετοιμασμένα, τοπικά γεύματα που έχουν ετοιμαστεί με το σωστό τρόπο.
Ισως, μάλιστα, η δική τους συμπεριφορά να αποτελεί ένα κατάλληλο παράδειγμα που θα μπορούσε να ακολουθήσει ο υπόλοιπος κόσμος.