2 έξτρα λεπτά άσκηση την ημέρα μειώνουν τον κίνδυνο θανάτου

Μια νέα μελέτη δείχνει πως η συμμετοχή σε χαμηλής έντασης δραστηριότητες, όπως η ορθοστασία, δεν αρκεί για να αντισταθμίσει τους κινδύνους για την υγεία εκείνων που κάνουν καθιστική ζωή.

Στον αντίποδα, ωστόσο, ακόμα και δύο έξτρα λεπτά περπάτημα σε καθημερινή βάση στην ήδη προϋπάρχουσα (αυτή που είναι αναγκαία να υπάρχει εν πάση περιπτώσει) ρουτίνα σας μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά.

Τα ευρήματα της μελέτης δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό Clinical Journal of the American Society of Νεφρολογίας (CJASN).

Πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει ότι το καθισιό για παρατεταμένες χρονικές περιόδους κάθε μέρα οδηγεί σε αυξημένο κίνδυνο για πρόωρο θάνατο, καθώς και καρδιακή νόσο, διαβήτη και άλλες παθήσεις. Λαμβάνοντας υπόψη ότι μεγάλο μέρος του πληθυσμού που σε κάποιες, ανεπτυγμένες κυρίως χώρες, μπορεί να αγγίξει ακόμα και το 80% δεν πλησιάζει καν την συνιστώμενη ποσότητα μέτριας άσκησης κάθε εβδομάδα, είναι ρεαλιστικό και αναγκαίο να προχωρήσει σε αύξηση της σωματικής δραστηριότητας.

Έχοντας αυτό κατά νου οι επιστήμονες από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Γιούτα, διερεύνησαν τα οφέλη για την υγεία ενός πιο εφικτού στόχου, δηλαδή της ανάπτυξης της σωματικής δραστηριότητας για μικρότερα χρονικά διαστήματα. Χρησιμοποίησαν δεδομένα παρατηρήσεων από το Εθνικό Σύστημα Υγείας και Διατροφής και εξέτασαν κατά πόσο μεγαλύτερης διάρκειας δραστηριότητα χαμηλής έντασης (πχ. ορθοστασία) ή ελαφρά δραστηριότητα μεγαλύτερης έντασης (πχ. απλό περπάτημα, κηπουρική, καθαρισμός σπιτιού) επεκτείνει τη διάρκεια ζωής των ανθρώπων που κάνουν καθιστική ζωή πολύ περισσότερο από άλλους.

Αυτό που βρήκαν ήταν πως δεν υπάρχει κανένα όφελος από την πρόσθετη δραστηριότητα χαμηλής έντασης, όπως είναι για παράδειγμα ορθοστασία. Αντίθετα, αν ανταλλάξει κανείς αυτή την δραστηριότητα χαμηλής έντασης, με μόλις δύο λεπτά μεγαλύτερης έντασης, μπορεί να έχει χαμηλότερο κίνδυνο θανάτου μέχρι και 33%.

«Ηταν συναρπαστικά τα αποτελέσματα, γιατί η εστίασή μας μέχρι τώρα ήταν στην μέτρια ή έντονη σωματική δραστηριότητα. Όμως, απ’ ό,τι αποδείχτηκε, ακόμα και με πιο ήπια δραστηριότητα, η θνησιμότητα είναι χαμηλότερη και αυτό είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον», τόνισε ο επικεφαλής της μελέτης, δρ Srinivasan Beddhu, καθηγητής της Παθολογίας.

Ο Beddhu εξηγεί ότι ενώ είναι προφανές πως χρειάζεται ενέργεια για να ασκηθεί κανείς, ακόμα και μικρές βόλτες ή ελαφριές ασκήσεις, χρησιμοποιούν επίσης ενέργεια. Αν λοιπόν προσθέσει κανείς μικρές βόλτες στην σωματική του δραστηριότητα και το κάνει αυτό σε όλη τη διάρκεια της ημέρας, θα ωφελήσει την υγεία του. Αν υποθέσει κανείς ότι ένα άτομο είναι ξύπνιο 16 ώρες την ημέρα με δύο λεπτά έξτρα περπάτημα κάθε ώρα θα δαπανήσει 400 θερμίδες την εβδομάδα. Αυτός ο αριθμός προσεγγίζει τις 600 θερμίδες που χρειάζονται για να ολοκληρωθεί ο προτεινόμενος εβδομαδιαίος στόχος της άσκησης μέτριας έντασης. Είναι επίσης σημαντικά μεγαλύτερος από τις 50 θερμίδες που απαιτούνται για την ολοκλήρωση δραστηριοτήτων χαμηλής έντασης όπως δηλ. η ορθοστασία.

«Με βάση αυτά τα αποτελέσματα θα προτείνουμε την προσθήκη δύο λεπτών περπάτημα την ώρα σε συνδυασμό με τις συνήθεις δραστηριότητες, οι οποίες θα πρέπει να περιλαμβάνουν δυόμισι ώρες άσκησης την εβδομάδα, ή κάπου μισή ώρα άσκησης την ημέρα (χωρίς να υπολογίζεται το Σαββατοκύριακο), λέει ο Beddhu. Η μέτρια άσκηση ενισχύει την καρδιά, τους μύες και τα οστά και παρέχει οφέλη για την υγεία που η χαμηλή και ελαφριά άσκηση δεν μπορεί να προσφέρει.

Η μελέτη εξέτασε 3.243 συμμετέχοντες, οι οποίοι φορούσαν επιταχυνσιόμετρα που μετρούσαν αντικειμενικά τις εντάσεις των δραστηριοτήτων τους. Οι συμμετέχοντες παρακολουθήθηκαν για τρία χρόνια και μετά συλλέχθηκαν τα δεδομένα, ενώ στη διάρκεια αυτής της περιόδου συνέβησαν και 137 θάνατοι.

«Η άσκηση είναι σπουδαία, αλλά η πραγματικότητα είναι ότι η πρακτική ποσότητα της έντονης άσκησης που μπορεί να επιτευχθεί είναι περιορισμένη. Η μελέτη μας δείχνει ότι ακόμα και μικρές αλλαγές μπορεί να έχουν μεγάλο αντίκτυπο», λέει ο κύριος συγγραφέας της μελέτης δρ Tom Green, διευθυντής του Κέντρου Βιοστατιστικής.

Ο Beddhu προσθέτει ότι θα χρειαστούν μεγάλες, τυχαιοποιημένες, παρεμβατικές μελέτες για να απαντηθεί οριστικά αν η αντικατάσταση του καθισιού με ελαφριές δραστηριότητες οδηγούν πράγματι σε καλύτερη υγεία, όμως όλα δείχνουν πως αυτό ισχύει τελικά.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει