Άνοια και νιτρώδη: Γιατί η πηγή της διατροφής σας μετράει

Η σύνδεση της διατροφής με την υγεία του εγκεφάλου

Η πρόληψη της άνοιας αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της σύγχρονης ιατρικής, καθώς η πάθηση επηρεάζεται από ένα σύνθετο μείγμα γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων. Νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο Edith Cowan και το Δανικό Ινστιτούτο Ερευνών Καρκίνου αποκαλύπτει ότι η διατροφή παίζει κρίσιμο ρόλο, αλλά το κλειδί δεν είναι απλώς το τι τρώμε, αλλά η προέλευση των θρεπτικών συστατικών μας. Συγκεκριμένα, η κατανάλωση νιτρωδών ουσιών φαίνεται να έχει εκ διαμέτρου αντίθετα αποτελέσματα ανάλογα με το αν προέρχονται από φυσικές φυτικές πηγές ή από επεξεργασμένα τρόφιμα και νερό.

Η προστατευτική δύναμη των λαχανικών

Τα ευρήματα της μελέτης, η οποία παρακολούθησε 54.000 ενήλικες για διάστημα έως και 27 ετών, υποδεικνύουν ότι τα νιτρώδη από τα λαχανικά σχετίζονται με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης άνοιας. Μία μόνο μερίδα σπανάκι την ημέρα φαίνεται να είναι αρκετή για να προσφέρει οφέλη. Η εξήγηση κρύβεται στο γεγονός ότι τα λαχανικά περιέχουν πολύτιμα αντιοξειδωτικά και βιταμίνες. Αυτά τα συστατικά βοηθούν το σώμα να μετατρέψει τα νιτρώδη σε νιτρικό οξύ, το οποίο είναι ευεργετικό για τη λειτουργία του εγκεφάλου, ενώ ταυτόχρονα εμποδίζουν τη δημιουργία επιβλαβών καρκινογόνων ουσιών, γνωστών ως νιτροζαμίνες.

Ο κίνδυνος από το κόκκινο κρέας και το νερό

Αντίθετα, η κατάσταση περιπλέκεται όταν τα νιτρώδη προέρχονται από επεξεργασμένα κρέατα ή πηγές που στερούνται αντιοξειδωτικών. Τα ζωικά προϊόντα, όπως το κόκκινο κρέας, περιέχουν ουσίες όπως ο σίδηρος αίμης, που μπορεί να ευνοήσουν τον σχηματισμό βλαβερών ενώσεων στον οργανισμό. Η μελέτη ανέδειξε επίσης το θέμα του πόσιμου νερού, όπου η παρουσία νιτρωδών, ακόμη και σε επίπεδα χαμηλότερα από τα σημερινά ρυθμιστικά όρια, συνδέθηκε με αυξημένα ποσοστά άνοιας. Επειδή το νερό της βρύσης δεν περιέχει τα απαραίτητα αντιοξειδωτικά για την εξουδετέρωση αυτών των ενώσεων, οι επιστήμονες υπογραμμίζουν την ανάγκη για επανεξέταση των υφιστάμενων προτύπων ασφαλείας.

Συμβουλές για την καθημερινότητα

Παρά την ανησυχία που προκαλούν τα ευρήματα για το νερό, οι ερευνητές τονίζουν ότι οι πολίτες δεν θα πρέπει να διακόψουν την κατανάλωση νερού, καθώς οι κίνδυνοι από την αφυδάτωση ή την αντικατάστασή του με ζαχαρούχα αναψυκτικά είναι πολύ μεγαλύτεροι. Η επιστημονική ομάδα προτείνει μια απλή και ρεαλιστική προσέγγιση: ενίσχυση της διατροφής με περισσότερα λαχανικά και μείωση της κατανάλωσης επεξεργασμένων κρεάτων. Παρόλο που η μελέτη είναι παρατηρητική και απαιτείται περαιτέρω εργαστηριακή επιβεβαίωση, η στροφή προς λιγότερο επεξεργασμένες και περισσότερο φυτικές τροφές παραμένει η ασφαλέστερη επιλογή για τη μακροπρόθεσμη προστασία της γνωστικής υγείας.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει