Οι e-readers διευκολύνουν την ανάγνωση στα άτομα με δυσλεξία

Οι e-readers αυξάνονται σε δημοτικότητα, αποτελώντας μια βολική εναλλακτική λύση για τα παραδοσιακά βιβλία, αλλά η ευκολία δεν είναι το μόνο όφελος, σύμφωνα με τους ερευνητές.

Με τους e-readers ορισμένα άτομα με δυσλεξία μπορούν να διαβάσουν πιο εύκολα, πιο γρήγορα και κατανοώντας καλύτερα το νόημα του κειμένου, αναφέρουν οι ερευνητές του Smithsonian στα πορίσματά τους, που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό PLoS One.

Ενα στοιχείο που εμφανίζεται σε πολλές περιπτώσεις δυσλεξίας, ονομάζεται οπτικό έλλειμμα προσοχής. Χαρακτηρίζεται από αδυναμία συγκέντρωσης σε γράμματα μέσα στις λέξεις ή σε λέξεις μέσα στις γραμμές ενός κειμένου. Ενα άλλο στοιχείο που είναι γνωστό ως οπτικός συνωστισμός, είναι η αποτυχία αναγνώρισης των γραμμάτων μέσα σε μία πυκνή λέξη.

Ο e-reader λόγω του ότι χρησιμοποιεί λίγες γραμμές, μπορεί να ανακουφίσει από τέτοιου είδους ζητήματα και να βοηθήσει την ανάγνωση, μειώνοντας τους οπτικούς περισπασμούς μέσα στο κείμενο.

«Τουλάχιστον το ένα τρίτο των ατόμων με δυσλεξία που δοκιμάσαμε έχουν αυτά τα θέματα με την οπτική προσοχή και βοηθήθηκαν διαβάζοντας μέσω του e-reader. Για εκείνους που δεν έχουν τέτοια ζητήματα, η μελέτη έδειξε ότι οι παραδοσιακοί τρόποι εμφάνισης κειμένου είναι καλύτεροι», δήλωσε ο Matthew H. Schneps, διευθυντής του Εργαστηρίου για την Οπτική Μάθηση στο Αστροφυσικό Παρατηρητήριο του Smithsonian και επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης.

Μια προηγούμενη μελέτη του Schneps παρακολούθησε τις οφθαλμικές κινήσεις των δυσλεξικών μαθητών, ενώ διαβάζουν και έδειξε πως η χρήση σύντομων γραμμών διευκόλυνε την ανάγνωση και βελτίωσε την αποτελεσματικότητα των κινήσεων των ματιών. Η δεύτερη μελέτη εξέτασε το ρόλο που είχε η μικρή συσκευή στην κατανόηση και διαπίστωσε ότι σε πολλές περιπτώσεις η συσκευή δεν βελτιώνει μόνο την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα της ανάγνωσης, αλλά και την ικανότητα των ατόμων με δυσλεξία να αντιληφθούν το νόημα του κειμένου.

Η ερευνητική ομάδα εξέτασε την ικανότητα κατανόησης και ταχύτητας στην ανάγνωση 103 μαθητών με δυσλεξία στο Landmark High School στη Βοστόνη. Η ανάγνωση στο χαρτί συγκρίθηκε με την ανάγνωση σε μικρές συσκευές ηλεκτρονικής ανάγνωσης, όπου το κείμενο είχε διαμορφωθεί να έχει δυο – τρεις λέξεις σε κάθε γραμμή του. Η χρήση ενός e-reader βελτίωσε σημαντικά την ταχύτητα και την κατανόηση σε πολλούς από τους μαθητές. Οι μαθητές με έντονο οπτικό έλλειμμα προσοχής επωφελήθηκαν περισσότερο από την ανάγνωση κειμένου σε μια φορητή συσκευή απ’ ό,τι στο χαρτί, ενώ το αντίθετο ίσχυε για τους μαθητές που δεν αντιμετώπιζαν τέτοια ζητήματα. Η μικρή οθόνη σε μια φορητή συσκευή εμφανίζει μικρό κομμάτι του κειμένου, σε σχέση με το πλήρες φύλλο χαρτιού και πιστεύεται ότι βοηθά να επικεντρωθεί η εστίαση του αναγνώστη, που ελέγχει μ’ αυτό τον τρόπο την οπτική απόσπαση της προσοχής του.

Τα ευρήματα αυτά υποδηλώνουν πως η μέθοδος ανάγνωσης με e-readers μπορεί να είναι μια αποτελεσματική παρέμβαση για τους προβληματικούς αναγνώστες και το e-reader μπορεί να είναι κάτι πολύ παραπάνω από ένα τεχνολογικό gadget. Μπορεί να αποτελέσει έναν εκπαιδευτικό πόρο και να δώσει λύση σε προβλήματα ατόμων με δυσλεξία.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει