Η ψυχολογία της γεύσης αποκαλύπτεται σε μια νέα μελέτη που δείχνει πώς ακριβώς οι πελάτες αντιλαμβάνονται τη νοστιμιά ενός φαγητού ανάλογα με τα χρήματα που καλούνται να πληρώσουν γι’ αυτό.
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Cornell στην Ithaca, στη Νέα Υόρκη, συνεργάστηκαν με ένα υψηλής ποιότητας ιταλικό πρωινό μπουφέ για να διερευνήσουν αν ο τρόπος τιμολόγησης επηρεάζει τις αντιλήψεις των πελατών γι’ αυτό που τρώνε.
Η ομάδα πρόσφερε σε 139 πελάτες τη δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε ένα πρωινό 4 δολαρίων ή ένα πρωινό 8 δολαρίων, για να φάνε όσο… αντέχουν από έναν μπουφέ. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να αξιολογήσουν το φαγητό και το εστιατόριο, βαθμολογώντας σε μια κλίμακα εννέα σημείων τη γεύση των τροφίμων από εξαιρετική έως κάκιστη.
Οι άνθρωποι που κατέβαλαν 8 δολάρια για να απολαύσουν το φαγητό του μπουφέ, απόλαυσαν το φαγητό πολύ περισσότερο από εκείνους που πλήρωσαν 4 δολάρια.
Κατά μέσο όρο εκείνοι που έδωσαν 8 δολάρια έδωσαν στην τροφή τους βαθμολογία κατά 11% μεγαλύτερη από εκείνους που πλήρωσαν 4 δολάρια, παρά το γεγονός ότι και οι δύο ομάδες έφαγαν συνολικά περίπου την ίδια ποσότητα φαγητού.
Αντίθετα, εκείνοι που πλήρωσαν 4 δολάρια παρουσίασαν σε μεγαλύτερη συχνότητα την αίσθηση ότι «παρα-έφαγαν», είχαν αίσθημα ενοχής για το φαγητό και ακόμα ανέφεραν ότι το φαγητό τούς άρεσε λιγότερο σ’ αυτή τη γαστριμαργική εμπειρία.
«Αν το φαγητό βρίσκεται εκεί, έχετε την ευκαιρία να το φάτε, αλλά η τιμολόγηση παίζει μεγάλο ρόλο στο πώς θα το αισθανθείτε και στο πώς θα αξιολογήσετε το εστιατόριο», αναφέρει η Ozge Sigirci, ερευνήτρια του Πανεπιστημίου του Cornell, η οποία παρουσίασε τα ευρήματα στην ετήσια συνάντηση Πειραματικής Βιολογίας.
«Μας εξέπληξε το γεγονός ότι η τιμολόγηση έχει τόσο μικρή επίδραση στο πόσο τρώει κανείς, αλλά έχει τεράστιο αντίκτυπο στο πώς θα ερμηνεύσει την εμπειρία. Αποδείχτηκε πως η μείωση της τιμής επηρεάζει δραματικά το πώς οι πελάτες αξιολογούν και εκτιμούν το φαγητό που τρώνε», καταλήγει.