Οποιοσδήποτε από εμάς επιχειρήσει να πραγματοποιήσει συνεχόμενες στροφές, μόλις σταματήσει αισθάνεται ζαλάδα και έχει την αίσθηση πως όλα γύρω του γυρίζουν. Αυτό όμως δεν συμβαίνει με τους χορευτές.
Γιατί;
Οταν κάποιος γυρίζει ή περιστρέφεται γρήγορα, το υγρό που υπάρχει στο αιθουσαίο όργανο του εσωτερικού αυτιού (που είναι γνωστό και ως όργανο ισορροπίας), αρχίζει να κινείται μέσω των μικροσκοπικών τριχών που υπάρχουν εκεί.
Μόλις ο άνθρωπος σταματήσει να περιστρέφεται, το υγρό συνεχίζει να κινείται και δίνει στο άτομο την εντύπωση ότι κινείται ακόμα, δημιουργώντας του ζαλάδα.
Οι χορευτές και ειδικά οι χορευτές του μπαλέτου προπονούνται ιδιαίτερα σκληρά για να είναι σε θέση να πραγματοποιούν πιρουέτες γρήγορα και επανειλημμένα χωρίς να ζαλίζονται. Για να το επιτύχουν αυτό χρησιμοποιούν την ίδια τεχνική που χρησιμοποιούν και οι χορευτές παραδοσιακών χορών, το λεγόμενο spotting.
Το spotting είναι ουσιαστικά μια τεχνική που χρησιμοποιείται για την αποφυγή αποπροσανατολισμού κατά τη διάρκεια των στροφών. Ουσιαστικά ο χορευτής εντoπίζει ένα αντικείμενο μέσα στο χώρο και όπως στρίβει το εντοπίζει ξανά και εστιάζει πάνω του. Μ’ αυτόν τον τρόπο μπορεί να πραγματοποιήσει πολλές συνεχόμενες περιστροφές χωρίς να ζαλιστεί.
Αυτό που ουσιαστικά κάνουν οι χορευτές είναι να «εκπαιδεύουν» το μυαλό τους, στέλνοντας σήματα από το εσωτερικό του αυτιού στις περιοχές του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνες για την αντίληψη της ζάλης, με αποτέλεσμα αυτό το αίσθημα να μειώνεται και οι χορευτές να είναι περισσότερο ανθεκτικοί.