Κεχρί: Η αγαπημένη τροφή των καναρινιών σύμμαχος κατά του διαβήτη

Οι περισσότεροι άνθρωποι γνωρίζουν το κεχρί ως μία από τις τροφές με τις οποίες ταΐζουμε τα καναρίνια. Κι όμως, αυτό το δημητριακό συνιστά μια σούπερ τροφή με τεράστια θρεπτική αξία.

Και όχι μόνο. Αυτό το υπερ-τρόφιμο είναι ένας από τους καλύτερους συμμάχους στη μάχη κατά του διαβήτη.

Το κεχρί είναι γνωστό από την αρχαιότητα. Έχει καταγωγή από την Ασία και την Αφρική, ωστόσο ήταν ευρέως διαδεδομένο και στην Ευρώπη. Στην αρχαία Ελλάδα το καλλιεργούσαν για την παρασκευή ψωμιού.

Πρόσφατη ανάλυση 65 μελετών από όλο τον κόσμο σχετικά με την επίπτωση της κατανάλωσης κεχριού στον γλυκαιμικό δείκτη, έδειξε ότι το συγκεκριμένο δημητριακό πέτυχε μείωσή του 12-15%. Ο γλυκαιμικός δείκτης αφορά τον βαθμό αύξησης των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα από υδατανθρακούχα τρόφιμα, με την υψηλότερη τιμή του να συνεπάγεται μεγαλύτερη αύξηση.

Ο μέσος γλυκαιμικός δείκτης στο κεχρί ήταν χαμηλός, στο 52,7, περίπου 30% μικρότερος από το αλεσμένο ρύζι και εξευγενισμένο σιτάρι και μεταξύ 14 έως 37 βαθμών χαμηλότερος από του καλαμποκιού.

Το κεχρί αποτελεί μια πολύ καλή πηγή φυτικής πρωτεΐνης, ενώ παράλληλα είναι πλούσιο σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ιδιαίτερα νιασίνη (Β3), φολικό οξύ (Β9) και πυριδοξίνη (Β6), σίδηρο, ασβέστιο, κάλιο, μαγνήσιο, χαλκό, ψευδάργυρο, φυτικές ίνες και φωσφόρο.

Χάρη στην περιεκτικότητά του σε μαγνήσιο, προστατεύει την καρδιά, ενώ παράλληλα βοηθά στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης. Οι φυτικές ίνες του κεχριού βοηθούν στη μείωση της πιθανότητας εμφάνισης λίθων στη χολή, μειώνουν την έκκριση των χολικών αλάτων τα οποία σε περίσσεια οδηγούν στο σχηματισμό πέτρας. Επίσης καθυστερεί την απορρόφηση σακχάρων στο έντερο, με αποτέλεσμα το επίπεδό τους στο αίμα να αυξάνεται σταδιακά και όχι απότομα. Οι λιγνάνες, που περιέχονται σε αφθονία στο κεχρί, μετατρέπονται από τα ωφέλιμα βακτήρια του εντέρου, σε ουσίες που επίσης δρουν προστατευτικά για την καρδιά και παράλληλα μειώνουν την πιθανότητα εμφάνισης διάφορων ορμονοεξαρτώμενων τύπων καρκίνου, ιδιαίτερα του μαστού. Χάρη επίσης στις φυτικές ίνες που περιέχει το κεχρί, αποτελεί τον ιδανικό σύμμαχο στο αδυνάτισμα, καθώς βοηθά με την αίσθηση πληρότητας στο στομάχι. Επιπλέον, αποτελεί ιδανική επιλογή για όσους αποφεύγουν τη γλουτένη.

Η αφθονία του σε φυτικές ίνες, διαλυτές και αδιάλυτες, κατατάσσει το κεχρί στα τρόφιμα που βοηθούν την πέψη. Οι αδιάλυτες ίνες του κεχριού ιδίως αποτελούν ένα πρεβιοτικό που δρα υπέρ του πληθυσμού καλών βακτηρίων στο έντερο,

Οι διαλυτές του φυτικές ίνες πάλι, χαρίζουν στο πολύτιμο δημητριακό ωφέλιμες ιδιότητες για την υγεία της καρδιάς. Χάρη σε αυτές, μειώνονται τα επίπεδα «κακής» LDL χοληστερόλης, σημαντικό παράγοντα κινδύνου για αθηροσκλήρωση ενώ, σύμφωνα με μελέτες, το κεχρί μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα «καλής» και να μειώσει τα τριγλυκερίδια.

Πώς μπορείτε να το ενσωματώσετε στη διατροφή σας

Το κεχρί μαγειρεύεται όπως το ρύζι και μπορεί να το αντικαταστήσει στις περισσότερα πιάτα. Μπορείτε με αυτό να συνοδέψετε το κυρίως γεύμα, να το προσθέσετε σε σούπες, να το πολτοποιήσετε για να φτιάξετε ένα είδος πουρέ ή ακόμη και να αντικαταστήσετε με αυτό τη βρώμη στον πρωινό χυλό.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει

Comments are closed.